– CEL MAI IMPORTANT FURNIZOR AL NUNTII TALE –
Gata, v-aţi hotărât să vă luaţi! Aţi ales data, aţi ales naşii, aţi ales locaţia, dar cum faceţi să alegeţi, din multitudinea de opţiuni a lumii moderne, echipa de entertainment care să transforme nunta voastră în cea mai tare petrecere?
Să vorbim despre cum să te asiguri că alegi formatia de nuntă potrivită – potrivită nu doar vouă – mirilor – şi gusturilor voastre muzicale, ci potrivită întregului public pe care urmează să îl invitaţi la petrecere. Potrivită, nu perfectă, căci perfect nu există, iar a vă pune în gând ca absolut totul să iasă perfect, ca absolut toţi oaspeţii să fie mulţumiţi, să nu existe absolut nicio variabilă temporală, spaţială sau de altă natură la nuntă este o miză pierdută din start şi acest target trebuie şters, în opinia noastră, de pe bucket list-ul organizării unui eveniment.
Iata care sunt CEI 4 PAŞI pe care trebuie să îi bifăm atunci când începem să căutăm o trupă de evenimente care să ducă atmosfera la un nivel exploziv:
1. Ce Tip De Petrecere Vreau
2. Ce Buget Am
3. Cum Caut Tintit
4. Cum Evaluez Corect

2. Ne imaginăm CE TIP DE PETRECERE NE DORIM noi şi dacă, împreună cu invitaţii nostri şi preferinţele lor, reuşim să ajungem să o creăm.
Dacă mai degrabă ne dorim o petrecere cochetă, de socializare, mai relaxată, tip cocktail party, ni se potriveşte un DJ, sau un DJ alături de un solist vocal, care să susţină 1 – 2 reprize live, ori chiar de o trupă în formulă restrânsă, fie aceasta coverband, cvartet, trupă de proiect sau mic taraf. Invitaţi speciali precum un saxofon, o vioară sau o harpă sunt, de asemenea, o alegere potrivită.
In cazul în care vrem să petrecem autentic româneşte, iar oaspeţii noştri sunt înclinaţi să reacţioneze la acest gen muzical, bine ar fi să alegem o formaţie/taraf, cu instrumente si repertoriu specifice folclorului românesc. Există formaţii de muzică populară care se pricep să interpreteze şi câteva pasaje de muzică uşoară, ceea ce este binevenit, pentru a asigura varietate, sau puteţi contracta un DJ, în completarea formaţiei, pentru a asigura atât pauzele muzicale dintre reprizele live, cât şi pentru a acoperi genurile muzicale pe care formaţia nu le va cânta. O astfel de formaţie are un program ce se întinde pe parcursul întregii seri, adesea chiar pe parcursul întregii zile, formaţia participând şi la obiceiurile şi tradiţiile specifice nunţii. Nu au reprize muzicale predefinite şi se adaptează uşor, pe moment, la dorinţele publicului, preluând dedicaţii.
Faceţi parte dintre cei care preferă o atmosferă canalizată pe ritmuri orientale, percuţii şi volum care să facă pieptul să vibreze? Atunci trebuie să vă îndreptaţi căutările spre formaţiile de muzică de petrecere, ce abordează, cu precădere, manelele, muzica balcanică şi ceva melodii de folclor. Gama de astfel de trupe este, de asemenea, largă, iar recomandările trebuie cerute în branşă, aceasta fiind cea mai frecventă modalitate de a contracta o astfel de formaţie.
Dacă sunteţi dintre cei care îşi doresc o super petrecere cool între prieteni şi cunoscuţi, unde să simţi că ai bilet în primele rânduri la concertul unui mare artist, unde genurile muzicale se împletesc cursiv, unde show-ul muzical este structurat precum un spectacol, iar ponderea cea mai mare o reprezintă muzica uşoară, atunci entertainment-ul potrivit este band-ul de cover-uri. Trupa de coveruri este acea entitate artistică ce poate să aducă petrecerii un iz fresh, cool, modern şi o atmoferă incendiară, atât prin playlist, cât şi prin compoziţia instrumentală, look-ul membrilor trupei, sound şi atitudine. Dacă aveţi norocul să găsiţi un band care se pricepe să cânte şi puţin folclor, atunci puteţi fi siguri că vor fi mulţumiţi şi impresionaţi oaspeţii de toate categoriile. In mod tipic, show-ul unui band de evenimente de tip trupă cover este structurat pe seturi sau reprize live, cu o durată între 35 – 55 minute per set, despărţite de pauze susţinute de DJ. Un band acoperă, uzual între 2 si 6 seturi live şi evită să cânte în timp ce oamenii sosesc la eveniment, în timp ce se manancă sau după servirea tortului. Trupa de coveruri aduce, de obicei, şi toată logistica necesară petrecerii (sonorizare, lumini, scenă, ecran, efecte speciale) şi are în echipă DJ, dar şi specialişti dedicaţi, precum inginer de sunet, tehnicien de scenă şi operatori de lumini, aşa încât veţi beneficia de un show complet şi complex.
2. Ne setăm un BUGET pe care dorim să îl alocăm
OK, ne setăm un buget, dar nu cunoaştem preţurile pieţei. Care este limita inferioară, de unde începem socoteala?
Păi, depinde. Desigur, aţi auzit de o mie de ori cuvântul ăsta: depinde. Dar realitatea este ca preţul reflectă extrem de multe variabile. In primul rând, ce TIP de entertainment vreau – şi aici mă duc la punctul 1 al acestui articol. Un DJ porneşte de la un cost mediu de 1000euro, formaţiile mici de la aproximativ 2500euro, pe când band-urile cu 5-7 membri, de la 5000euro. Puteţi să vă faceţi o idee asupra costurilor anumitor categorii de furnizori de muzică cerând cât mai multe oferte. In plus, costul cuprinde varietatea, tipul şi calitatea serviciilor oferite, a elementelor tehnice incluse, a notorietăţii furnizorului de muzică, a valorii brand-ului creat de către acesta.
Ceea ce este important de reţinut la capitolul buget este că:
- Un cost prea mic trebuie să vă ridice semne de întrebare. Nici măcar trupele new-entry nu ar trebui să practice un preţ foarte scăzut, din considerentele concurenţei neloiale şi a faptului că onorariul unui artist este de cel puţin ordinal sutelor de euro, iar inchirierea de echipamente, de asemenea.
- Si dacă aţi plecat la drum setaţi pe un anumit buget, doar o analiză a pieţei vă poate arăta cât trebuie, de fapt, să alocaţi pentru a avea la nuntă furnizorul de muzică potrivit.
Nu uitaţi că muzica este cel mai important element al petrecerii şi ar trebui să primească ponderea cea mai mare a bugetului. Investiţia în amintiri şi in sentimente este cea mai valoroasă – oamenii vor uita nuanţele florilor, gustul prăjiturilor, comoditatea scaunelor, poate chiar şi varietatea mâncării, dar nu vor uita cât de bine s-au distrat şi se vor bucura să se revadă fericiţi în filmări şi fotografii, aducându-şi aminte de acei oameni care le-au cântat şi i-au încântat, poate chiar dat dureri de picioare şi gât răguşit, la cel mai tare concert sau petrecere la care au fost.

3. Studiem CUM ŞI UNDE găsim trupa noastră
O trupă bună, profesionistă, serioasă, cu vechime şi experienţă va fi prezentă şi uşor de găsit pe orice mediu online. Căutările în Google ar trebui să vă direcţioneze către site-urile de prezentare ale multor trupe de eveniment, însă, ATENŢIE: nu întotdeauna ordinea în care ele apar reflectă un clasament corect al valorii lor. Google indexează site-urile furnizorilor în funcţie de o multitudine de criterii, iar valoarea sau profesionalismul trupei nu reprezintă criteriul principal.
Veţi regăsi multe reclame, multe postări sponsorizate, iar alocarea unui buget consistent de promo nu vă asigură că acea trupă este cu adevărat profesionistă sau va fi cea potrivită vouă, doar pentru că vă apare prima sau în mod frecvent.
Alocaţi-vă timp pentru a “scotoci” toate paginile cu rezultate ale căutării Google şi parcurgeţi cu ochi critic site-urile accesate. E posibil ca trupa voastră de nuntă să fie ascunsă prin ultimele pagini, doar pentru că în perioada respectivă, algoritmii Google “nu s-au aliniat”. Felul în care o trupă se prezintă în online vă poate da multe răspunsuri despre profesionalismul acesteia, dar vă va face şi o imagine asupra felului de colaborare pe care o puteţi avea cu aceasta.
Căutaţi cu răbdare şi atent detaliile site-urilor, coroboraţi informaţiile găsite acolo cu cele din paginile de Facebook, Instagram, TikTok ale trupei respective, unde aceasta trebuie să fie activă constant, să ofere transparenţă asupra activităţii sale şi să îşi fi creat un canal de Youtube, unde să puteţi viziona nu doar videoclipuri frumoase, realizate în studio, dar, mai ales, clipuri din prestaţiile live, de la evenimente, ale trupei. In felul acesta, aflaţi atât felul în care oamenii respectivi sună în carne vie, dar şi cum se prezintă şi dacă, într-adevăr, au evenimente.
Grupurile de Facebook create pentru nunţi se pot dovedi utile, dar fiţi atenţi la notorietatea grupului respectiv, la persoanele care fac recomandări şi căutaţi mereu să contactaţi trupa respectivă direct, nu prin intermediari. Intr-o societate virtuală care preferă să posteze în anonimat, este dificil să faci distincţia între reclamă ascunsă şi recomandare cinstită. Intraţi pe paginile de Facebook ale trupei favorite şi citiţi recenziile oamenilor cu care au colaborat. O trupă asumată şi profesionistă va avea secţiunea Reviews activă, indiferent de numărul de stele primit.
Ne apucăm să căutăm din timp. Ştim că pare enorm un orizont de timp de 12 -18 luni de planning, dar, cum trupa e o “achiziţie” neperisabilă, nu vă incomodează cu nimic faptul că o veţi rezerva din timp. Ba chiar vă asigură că staţi liniştiţi că v-aţi găsit trupa potrivită înainte să o găsească altcineva, iar aceasta să devină indisponibilă pe data voastră. Există situaţii în care cuplurile schimbă data nunţii pentru a se sincroniza cu calendarul trupei preferate, dar, dacă puteţi evita astfel de schimbări anevoioase, care generează agitaţie şi disconfort, cel mai bine este ca, de îndată ce EA a zis “DA”, să vă apucaţi să stabiliţi data, să căutaţi locaţia de eveniment şi entertainment-ul potrivit.
4. Evaluăm cât de “PROFI” e trupa noastră
Ok, am văzut, am plăcut, am ales în sufletele noastre trupa potrivită. Arată bine, ne plac vocile lor, repertoriul e fix ce ne gândeam că ar merge la petrecere, preţul ne convine, data e disponibilă. Cum ne putem asigura că oamenii sunt reali, cum mă pot baza că trupa vine la eveniment, că îşi face treaba cum trebuie, că livrează ceea ce promite, că invitatii vor fi mulţumiţi? Haideţi să tratăm punctual aceste “nelinişti”.
Cum ştiu că “totul e aievea”
Vorba proverbului: te mai uiţi şi la om.
CHIMIA: Noi credem că, aşa cum fiecare persoană are un suflet pereche, fiecare pereche de miri şi fiecare public de nuntă are o trupă anume ce li se potriveşte şi va putea să aducă acea energie care să facă sufletele tuturor să vibreze împreună. Iar lucrul acesta ţine, în primul rând, de instinct. De karma. Până la urmă, de energie. Atunci când veţi da peste trupa potrivită, veţi avea “un feeling”. Desigur că instinctul şi fluturaşii din stomac nu sunt suficiente pentru a da pe mâinile cuiva evenimentul vostru, însă este un pas important. Dacă nu există chimie, atât muzical, cât şi uman, paşii următori nu îsi mai au sensul.
INTALNIREA: Aşadar, de îndată ce ai luat un prim contact cu trupa, ai primit oferta şi aceasta e pe placul şi bugetul tău, organizează un videocall sau o întâlnire la cafea şi fă cunoştinţă cu reprezentatul trupei. O trupă cu inteligenţă profesională va avea un om–interfaţă care să îi reprezinte stilul şi să îi facă cunoscută oferta, dar, mai ales identitatea, într-un mod natural, prietenos şi de încredere. Va discuta cu voi fără să vă facă să simţiţi că ascunde ceva, ori că promite lucruri nerealizabile. Va discuta pe un ton cald şi cu o disponibilitate ridicată către întrebările voastre.
FOLLOW: Urmăreşte trupa în mediile online sau întreabă direct când vor avea un concert public ori dacă vi se permite să îi vizitaţi chiar la un eveniment privat, ca să puteţi viziona live pe cei ce urmează să ţină frâiele muzicale ale evenimentului vostru, să cunoaşteţi membri trupei şi să vă puteţi contura o viziune asupra desfăşurării unui eveniment cu ei. In majoritatea cazurilor, întâlnirea virtuală sau face to face cu trupa este decisivă pentru colaborare, acela fiind mediul în care ambele părţi îşi vor da seama dacă sunt compatibile.
Cum mă pot baza că trupa vine la eveniment şi îşi onorează promisiunile?
Dacă discuţiile şi eventuala vizionare nu v-au convins să staţi liniştiţi, existenţa unui contract semnat şi a unui avans achitat în baza unei facturi fiscale ar trebui să vă dea siguranţa că trupa este serioasă. Demersurile legale nu doar că securizează colaborarea cu trupa, dar vă garantează că aveţi de-a face cu o entitate juridică înregistrată şi cu o înţelegere corectă. Insă, fără a gândi pesimist, să ştiţi că orice contract este ameninţat de forţa majoră, dar acestea sunt situaţii excepţionale, care trebuie să beneficieze de înţelegerea tuturor, dar şi de protecţie legislativă. Tot in baza contractului semnat, ai certitudinea că vei primi cele promise conform ofertei primite, de la elemente tehnice, la structura programului muzical, detalii care trebuie trecute în contract, împreună cu informaţii legate de dată, locaţie, preţ, avans, lichidare, alte cheltuieli legate de deplasări, drepturile şi obligaţiile părţilor, dar şi cum se procedează în caz de neîndeplinire a obligaţiilor, despăgubiri şi cum se stinge contractul.
Cum mă asigur că oamenii vor fi mulţumiţi?
Dacă ai bifat toate elementele de mai sus în colaborarea cu trupa, ai toate şansele să fi ales entertainment-ul potrivit. Un repertoriu divers, un show energic, canalizat pe interpretări interesante şi interacţiune cu publicul, un show dublat de o infrastructură tehnică bine pusă la punct, cu echipamente profesionale, conforme şi complete, operate de o echipă tehnică autorizată şi competentă, consemnate toate prin forme legale, te asigură că lucrurile vor merge bine la nunta ta, cel puţin din punct de vedere muzical, aşadar, invitaţii tăi vor primi distracţie de cea mai bună calitate.
Mulţumirea oamenilor nu stă, însă, doar în mâinile voastre, ca miri, ori pe spatelele locaţiei, prin găzduire şi meniu, sau în puterea trupei, prin prestaţia artistică. Precum spuneam anterior, să îţi pui ca ţel mulţumirea inivtaţilor este o miză pierdută din start şi un ideal care chiar va crea stres şi presiune. Mulţumirea vine, credem noi, şi dacă oamenii sunt dispuşi să fie mulţumiţi cu ceea ce primesc. Asta nu înseamnă că nunta trebuie să fie organizată pe standarde joase, ci este premiza că fiecare invitat vine la nunta voastră de drag, cu inima deschisă şi dornic să se simtă bine, apreciind ceea ce voi v-aţi străduit să îi oferiţi: o locaţie frumoasă şi accesibilă ca amplasare, un meniu interesant şi gustos, băuturi variate, un program artistic colorat, fotografii frumoase şi multe alte mici elemente ce ţin de décor, furnizori speciali sau mărturii. Mulţumirea este o opţiune personală a fiecărui om. Iar din experinţa noastră, care nu este nici mare, nici mică, ci suficientă şi relevantă, vă putem spune că absolut întotdeauna vor fi oameni cărora nu le va plăcea cel puţin un element al nunţii – element, aspect, sau situaţie pe care vor alege să le verbalizeze, sau nu.
Ceea ce este important, atunci când alegeţi furnizorii nunţii voastre, este ca ei să reprezinte ceea ce voi sunteţi şi vă doriţi ca pereche, să reflecte viziunea voastră asupra nunţii, să fie serioşi şi cu o etică profesională solidă. Distracţia şi aprecierile oaspeţilor vor veni, fără îndoială.

In concluzie, să alegi trupa potrivită înseamnă să faci un EXERCITIU DE IMAGINATIE. Un film, în mintea ta, despre felul în care va arăta petrecerea. Să iei contact apropiat cu trupa, să simţi dacă sunteţi pe aceeaşi frecvenţă, dacă ei înţeleg ceea ce vă doriţi, iar ei să vă poată spune, în mod sincer, dacă pot indeplini dorinţele voastre. O trupă corectă vă va refuza, cu riscul de a pierde contractul, dacă simte că nu sunt potriviţi vouă şi publicului vostru şi nici voi, lor. Să fiţi flexibili în ajustarea bugetului, în măsura posibilităţilor, desigur, pentru că muzica este furnizorul cel mai important. Luaţi lucrurile din timp şi studiaţi cu atenţie o varietate largă de furnizori de muzică.
Trupa potrivită aşteaptă să vă transforme nunta în cea mai tare petrecere!
*** Până data viitoare, spor în căutări şi alegeţi cu inima! ***
Cu drag, Trupa JJ